Control Panel

Followers



Blog Content


Persediaan menerima gelaran 'bapa'

Written by Muhammad Comments
Hehe..Jangan terkejut pulak dengan tajuk post kali ni. Well, semalam lepas je tengok pasal baby-baby ni, rasa kesian tak sudah. Then tibe-tibe pulak aku terfikir, macamane kalau aku dah kahwin nanti??Macamane kalau anak aku pun sakit??Haha..Jauh sungguh aku berfikir, tapi rasa simpati lagi dekat si isteri yang bersusah for 7 month (kalau cukup bulan). Hurmmm..Bukan mengatal nak kahwin, lame lagi pun, tapi cume nak mereadykan diri untuk benda-benda macamnie, benda yang really2 kita tak undang.

Aku terdetik nak tulis post ni lepas aku merayau kat satu blog ni, ( http://my.mustaffa.org/bersediakah-menjadi-bapa-semak-check-list-sebelum-isteri-bersalin-di-hospital )..Hurmmm..Bagi aku sendirikan, ( just menyuarakan pendapat tau) , aku akan berada kat sebelah wife aku (nanti 'sumday',sekarang tarak lagi) mase wife aku tengah nak give birth. Mase aku tengok movie-movie, nampak macam teruk je situasi giving birth ni..Hmm..Walaupun aku tak bercita-cita menjadi doktor, tapi kena la jugak kentalkan diri dengan keadaan macam tu, untuk kegunaan diriku dan si dia satu hari nanti..Hee ^ ^

Btw, bagi sape-sape yang dah nak jadi 'bapa' sangat, ni ada tips untuk korang, aku jumpa dekat internet je, takde pengalaman pun lagi. Tapi tak salah berkongsikan?? ;-)

Senarai keperluan bayi di hospital
  1. 2 helai tuala mandi
  2. 2 helai selimut
  3. 20 helai kain lampin / pampers
  4. 2 pin besar
  5. 4 helai seluar kalis air
  6. 4 helai baju / baju sejuk
  7. 4 pasang seluar panjang
  8. 4 pasang sarung kaki dan sarung tangan
Senarai keperluan ibu di hospital
  1. 1 helai tuala mandi
  2. 1 helai tuala muka
  3. 20 keping tuala wanita bersalin (dengan gelung) dan tali
  4. 3 helai baju tidur (boleh dibuka di bahagian hadapan, memudahkan untuk menyusu bayi)
  5. 1 helai pakaian biasa
  6. 2 pasang stokin
  7. 1 pasang selipar
  8. 3 helai coli khas untuk menyusu
  9. 2 pasang pelapik coli
  10. 5 helai seluar dalam pakai buang
  11. sikat
  12. berus gigi dan ubat gigi
  13. barang-barang mandian / kosmetik (bedak,sabun dll)
  14. pakaian untuk pulang ke rumah
  15. bahan bacaan
  16. susu sesuai untuk ibu menyusu seperti ANMUM 2
Senarai yang perlu dibawa oleh bapa
  1. surat rujukan doktor
  2. kad pengenalan anda
  3. surat nikah
  4. wang
  5. surat pengesahan majikan (penjawat awam)
  6. charger henpon (jika perlu)

Luv Islam..Luv Family..Luv Her | Copyright © 2009 | Altered Design By Muhammad | Managed To Blogger Under Afni's Son