Control Panel

Followers



Blog Content


Rangking MRSM SeMalaysia

Written by Muhammad Comments


Salah satu perkara yang menjadi penanda aras bagi setiap Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) ialah ranking / kedudukan berdasarkan keputusan SPM. Ranking ini disusun berdasarkan Gred Purata Sekolah (GPS) yang dikira daripada keputusan SPM setiap pelajar.
Saban tahun, kedudukan ini berubah-ubah dan kebiasaanya MRSM PKP (Program Khas Pendidikan) @ Bitara akan mendahului senarai empat teratas. Namun, tahun ini sedikit berbeza dengan salah satu MRSM PKP berada di tangga kelapan. Lihat senarai penuh ranking MRSM berdasarkan keputusan SPM 2009.


Ranking MRSM untuk SPM 2009

1.TAIPING
2.TUN GHAFFAR BABA
3.PENGKALAN CHEPA4.ALOR GAJAH
5.PENGKALAN HULU
6.PASIR SALAK
7.KULA KUBU BHARU
8.LANGKAWI
9.BATU PAHAT
10.KUALA LIPIS
11.BESERI
12.MUAR
13.KEPALA BATAS
14.TRANSKRIAN
15.LENGGONG
16.KUBANG PASU
17.KUANTAN
18.MUADZAM SHAH
19.BALIK PULAU
20.PONTIAN
21.PENDANG
22.KUALA KRAI
23.PDRM KULIM
24.KUCHING
25.KUALA TERENGGANU
26.KOTA KINABALU
27.MERSING
28.KUALA BERANG
29.SERTING
30.JELI
31.GEMENCEH
32.TAWAU
33.MERBOK
34.KOTA PUTRA
35.TERENDAK
36.BESUT
jelasnya, rangking di atas pasti telah mengukir senyum beberape orang pelajar, guru , pengetua, dan tidak lupa juga para staff. Tapi bagi aku sendiri, aku berasa teramatlah merendah diri setelah mengetahui rangking ini. Semasa peperiksaan percubaan, maktab ku memperoleh tempat ke-5 dengan selesa, tapi mungkin terlalu selesa, sehinggakan kami jatuh menjunam ke tangga ke-18. Mungkin disaat kami cuba mengekalkan prestasi, mereka yang lain cuba untuk terus mendaki dan meninggalkan kami jauh di belakang.
Mungkin belum masa untuk Maktab Rendah Sains Mara Muadzam Shah untuk berada di tangga 1 hingga 5. Tapi untuk masa yang akan datang, kami yang kini telah bergelar ex-senior  berharap agar cita-cita kami semasa berada disana akan tercapai, iaitu memperagakan nama maktab didalam carta 5 teratas. Tingkatkan usaha pasti berjaya, kami menyokong penat lelah kakitangan Maktab Rendah Sains Mara Muadzam Shah dari belakang. Strive for All A's...


Luv Islam..Luv Family..Luv Her | Copyright © 2009 | Altered Design By Muhammad | Managed To Blogger Under Afni's Son